Euromelanoma 2021 POSTER WEBВсяка година по света се диагностицират над 3 млн. случая на немеланомен кожен карцином и над 132 000 малигнени меланома. Благодарение на ранната диагноза смъртността в световен мащаб се понижава. Рискова група за развитие на кожен рак са  хора със светла кожа - фототип I и II, с тежки слънчеви изгаряния в ранна детска възраст, със семейна история за рак на кожата, при наличие на множество бенки по кожата, както и хора, които работят на открито.

За поредна година Българското дерматологично дружество, в партньорство с Европейската асоциация по дерматоонкология, организира национална кампания за превенция на рака на кожата „Евромеланома“ '2021. Целта на кампанията е да повиши общественото внимание към злокачествените образувания на кожата, чиято заболеваемост всяка година нараства, възможностите за предпазване от развитието им, както и за ползата от навременно откриване на проблема.

Университетската специализирана болница за активно лечение по онкология традиционно подкрепя кампанията и се включва в нейното реализиране чрез различни инициативи. И тази година Клиниката по онкодерматология към УСБАЛО-ЕАД организира провеждането на безплатни профилактични прегледи за рак на кожата.

Прегледите ще бъдат извършени от лекарския екип на Клиниката по дерматология.

В дните сряда, 19 май и четвъртък, 20 май 2021 г. в кабинет №128 на Диагностично-консултативния блок на болницата, във времето от 10 до 15 часа, ще бъдат прегледани всички желаещи по реда на идването, без предварително записан час.

Ще бъдат консултирани пациентите, които имат съмнения или откриват по тялото си кожни образувания, които:

• променят размера, цвета и/или формата си;
  • са асиметрични и с неравни граници;
  • сърбят или кървят без причина;
  • новопоявили се пигментни лезии;
  • бенки, които са започнали да избледняват.

При съмнения или поставена диагноза, пациентите ще бъдат информирани и насочени за последващо лечение в болницата.

Бъдете отговорни към здравето си и не отлагайте консултацията с нашите специалисти!

Екип на Клиниката по онкодерматология на УСБАЛ по онкология, София

Да изградим по-справедлив и по-здрав свят

Това е посланието на Световната здравна организация за празника през 2021 г. Всеки може да потърси своята част от предизвикателства и отговорност.

Българските лекари, сестри, лаборанти, санитари, всеки, ангажиран в здравната система, знае смисъла и цената на своя труд –непрекъснато обучение, напрегнато всекидневие, професионални рискове, умора, стрес, прегаряне. Дали една усмивка или дума на благодарност могат да компенсират това? За да разбереш отговора, трябва да си го преживял. Нужно е да си бил поне веднъж насаме с Хипократ и неговите завети...

За другите професии – математици, журналисти, политици, отстрани отговорът изглежда лесен. И е винаги положителен. Нямахме дори време за обществено осмисляне, но в знак на признателност започнахме да ръкопляскаме. Овациите стихнаха, но дългът на медиците към болните и страдащите остана.Продължиха да го изпълняват достойно и с чест, без парадиране, далеч от погледите на публиката по балконите. Винаги ще бъде така – пандемията само разголи истината, която дълго бе в плен на болничните стени. А истината е една – медицинското съсловие е гръбнакът на всяка нация, на нейното оцеляване, здраве, сигурност, бъдеще.

Без тях животът е рискован и несигурен. Благодарим за саможертвата, и се прекланяме пред всички, които загубиха своя живот в битка за живота на другите. Днес, на 7 април, ще почетем тяхната памет.

Реалностите на времето не винаги ни окуражават, но гилдията винаги се справя, дори в ситуация като днешната. Ето защосме благодарни и признателни за неспирните усилия да ни върнете радостта от живота, усмивката, вярата в доброто.

Да бъдете живи и здрави, всеотдайни, позитивни и човеколюбиви, да носите достойно своята благословена професионална орисия – това е най-малкото, което човек може да Ви пожелае!

И не само днес, на 7 април – Световният ден на здравето!

ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ

1. Могат ли хора с онкологични заболявания да се ваксинират?

Хората с онкологични заболявания могат да се ваксинират, както останалото население, с някои уточнения. Трябва добре да се прецизира момента на ваксинация, ако Ви предстои лекарствено лечение (химиотерапия, имунотерапия и др.), лъчелечение, ще бъдете оперирани или сте след операция. Причината е, че за да има ефект от ваксината е необходимо имунната ви система да не бъде подтисната. Някои от формите на лечение водят до подтискане на имунната система, поради което добре трябва да се прецени до колко удачно ще е точно в този момент да се ваксинирате. Съществуват препоръки около седмица преди и след операция да се избягва ваксинация. По време на химиотерапия принципно ваксинацията е възможна, но все още опитът е малък и обикновено се изчаква приключване на лечението. При пациентите на лъчелечение, както и при останалите, моментът на ваксинация трябва да се обсъди с лекуващия лекар, който ще вземе много фактори под внимание – място на облъчване, доза, общо състояние и д.р. Обратно, ако става въпрос за онкологично заболяване в миналото, или намиращо се в ремисия в момента, то Вие може да се ваксинирате както всеки друг във Вашата възрастова група, веднага, щом ваксината е налична.

Важно е да знаете, че дори при подтиснат имунен отговор на организма, ваксините срещу COVID-19 не могат да причинят това заболяване, защото никоя от тях не съдържа жив вирус. Най-много да не се получи очакваното ниво на защита.

1. Трябва ли хора с онкологични заболявания да се ваксинират?

Хората с онкологични заболявания са в група с повишен риск, за това – да, ваксинацията е препоръчителна. По принцип възрастта, в която са най-чести онкологичните заболявания предполага наличието на допълнителни хронични болести (сърдечно-съдови, ендокринни, белодробни и др.), което още повече налага те да бъдат ваксинирани с предпазна цел. Според Национален план за ваксиниране срещу COVID-19 в Република България онкологично болните попадат във Фаза IV: Възрастни хора на и над 65-годишна възраст и лица с придружаващи хронични заболявания.

1. Крият ли опасност ваксините и колко са ефективни?

Всеки лекарствен продукт може да крие опасности. В случая с ваксините всичко е въпрос на сравняване на ползите с възможните рискове. Отвъд проучванията, на база на които е дадено разрешителното за употреба на ваксините срещу COVID-19, данните от приложението им в реалния живот показват, че те в значителна степен предпазват от тежко протичане на заболяването и от смърт. В случаи на разболяване след ваксинация, то протича по правило по-леко. Вече се появяват проучвания, които показват, че и безсимптомното носителство на коронавирус при ваксинирани е пет пъти по-рядко спрямо неваксинираните.

1. Коя е най-добрата ваксина?

Не съществува такава класация. Към момента няма проучване, което директно да сравнява отделните видове ваксини. Първите налични в България ваксини, използващи технология с информационна РНК, до момента показват добър прием на ниво пациенти, институции и дори държави по света. Третата внесена у нас ваксина беше обект на временни спирания на приложението и допълнителни изследвания. Към момента има страни, които я прилагат без специфични ограничения във възрастта над 18 години, в други – такива има, по-скоро с предпазна цел. Четвъртата одобрена за приложение в България ваксина се отличава от другите три с еднократния си прием. Важното, което трябва да се знае е, че при всички ваксини ползите надхвърлят многократно рисковете. За да предпазите максимално здравето си по-добре се ваксинирайте с налична ваксина, вместо да чакате специфично търговско име.

1. Къде мога да се ваксинирам?

Във всеки ваксинационен център – бил той в болница, медицински център или при личен лекар. За записване може да ползвате електронния регистър. Към момента не Ви съветваме да приемате, че от там може да изберете ваксина. Просто снабдяването е ограничено, което предопределя невъзможността за избор. Зелените коридори, за които може да следите медиите или при Вашия личен лекар са друга алтернатива. В УСБАЛО от началото на годината има разкрит имунизационен кабинет. За информация за наличните ваксини и записвания моля обадете се на 028076 299

1. Какво да направя, ако смятам, че имам нежелани реакции след ваксинация?

Уведомете медицинско лице, за предпочитане в мястото, където е поставена ваксината. До колкото тези ваксини са нов продукт и събирането на информация с тях продължава интензивно, не се колебайте да ползвате и връзката за съобщаване на нежелани лекарствени реакции в ИАЛ.

1. Как да получа сертификат за направената ваксинация?

Сертификатът се издава след завършване на курса (2 ваксини за първите три регистрирани препарата) и е достъпен с електронен подпис във вашето медицинско електронно досие. При необходимост ваксинираните в нашия център могат да получат хартиено копие. Издаваме го безплатно.

Достоверни източници на информация:

Всеотдаен лекар, отличен хирург и онколог, проф. Каранов отдаде живота и знанията си в служба на хората.

Неговите пациенти го уважаваха заради професионализма и човешките му качества и винаги му вярваха. Доверието и завидната медицинска експертиза на лекаря и учения спасиха много хора от болести и болка.

В началото на настоящия век проф. Страшимир Каранов заема редица ръководни постове в Специализираната болница за активно лечение по онкология и в Националния онкологичен център: научен секретар, заместник-директор, член на Съвета на директорите, изпълнителен директор.

Той остави диря в националните онкологични среди и посвети много млади колеги в тайните и светостта на медицината и лекарската професия.

ПОКЛОН ПРЕД ПАМЕТТА МУ!

marta

Сдружение „Зазоряване” за втора поредна година организира националната кампания за събиране на мартеници и даряването им на деца и възрастни хора от социални институции. Миналата година от сдружението събраха и закичиха с мартеници над 600 души.

Заразителният пример на доброто и надеждата, чиито символ са цветовете на уникалната българска мартеница, мотивира организаторите да продължат своята инициатива и през тази година.

В навечерието на месец март 2021 г. кампанията „Мартеница аз ти връзвам” придоби по-големи мащаби. Бяха събрани и изпратени 3000 мартеници на хората от 50 социални институции в 25 общини на България.

Сред тях тази година са и пациентите на Университетската специализирана болница за активно лечение по онкология.

Ръководството и екипът на болницата благодарят на сдружение „Зазоряване” и пожелават от името на своите пациенти успех в благородните бъдещи инициативи.

Информация за развитието на кампанията може да получите на страница във фейсбук https://www.facebook.com/105578997460606/posts/448061426545693/, както и на група „ЗАЗОРЯВАНЕ”.

Подкатегории

Национален Раков Регистър

Национален Раков Регистъррегистрация на новите случаи от злокачествени новообразувания в цялата страна.... научете повече